Föreningsbidrag 2025

Föreningar och arbetsgrupper som verkar lokalt i Nykarleby kan söka om verksamhets-, fastighets-, hyresbidrag och projektbidrag. Ansökningstid: 24.1-23.2.2025

Välfärdsnämnden beslutar om fördelningen av föreningsbidrag på nämndmötet 27.3. Beviljade föreningsbidrag betalas ut först när alla bilagor inkommit.

Samtliga bilagor kan bifogas till den digitala ansökan eller sändas in per e-post eller vanlig post senast 23.2, med ev. undantag för sådana årsmöteshandlingar som inte finns att tillgå då ännu. I sådana fall skriv in datumet för årsmötet i ansökan samt dagen ni lämnar in bilagorna.

Deadline för att lämna in begärda bilagor är 30 september, annars går bidraget (verksamhetsbidrag, fastighetsbidrag och hyresbidrag) till Pepparkakshusets verksamhet. Projektbidrag som inte lyfts före 30 november går till Pepparkakshusets verksamhet.

Hyresbidrag betalas i efterskott mot redovisning i form av verifikat på erlagda kostnader, dock högst upp till det beviljade bidraget. Verifikaten bör vara inlämnade senast den 30.11.2025.

Till ansökningsformuläret

När du tryckt på Skicka blir formuläret tomt men näst högst upp på sidan står det "Din ansökan har skickats, tack!". Detta är en bekräftelse på att vi har tagit emot ansökan. Vid oklara fall kontakta kanslist Solveig Rif 06-785 6402.

Bilagor per epost: solveig.rif@nykarleby.fi eller per post till: Nykarleby stad/bildningskansliet, PB 29, 66901 Nykarleby - eller lämna i brevinkastet i stadshuset, Topeliusesplanaden 7.

Vi svarar gärna på frågor under vår Föreningskväll, som ordnas i Munsalagården 4 februari kl. 18.00. Läs mera om föreningskvällens program här.  

 

Bakgrund bla
1. Verksamhetsbidrag

Verksamhetsbidrag är till för att stöda föreningars normala verksamhet.
Bidraget är avsett för föreningar som verkar inom kommunen och ordnar aktiviteter för kommunens invånare. Verksamhet för barn och ungdomar prioriteras.

2. Hyresbidrag

Hyresbidrag kan sökas för subventionering av hyror för användning av sådana idrottsanläggningar som inte finns i den egna kommunen. Bidraget ansöks i den normala ansökningsomgången. Subventioneringen kan uppgå till högst 40% av hyreskostnaden under året och utbetalas i efterskott mot redovisning i form av verifikat på erlagda kostnader, dock högst upp till det beviljade bidraget. Verifikaten bör vara inlämnade senast den 30.11.2025.

Bakgrund bla
3. Fastighetsbidrag

Fastighetsbidraget är till för att hjälpa fastighetsägaren att hålla sin fsastighet i skick. Till fastighetsbidraget hör utgifter för underhåll och uppvärmning. Fastighetsbidrag utbetalas endast till föreningar som äger sitt föreningshus. Fastighetsbidrag utbetalas inte för hyreskostnader. För att få fastightsbidrag bör man lämna in ett bokslut där det framgår tydligt utgifter för fastighetskostnader (vatten och avlopp, el, försäkring, avfall, värme) och intäkter och utgifter för uthyrning. 


4. Projektbidrag

Projektbidrag kan sökas för nya projekt som fyller kraven på ett projekt. Föreningar och arbetsgrupper kan söka om projektbidrag. Till ansökan bör bifogas projektplan och budget för projektet. Bidrag beviljas inte för redan avslutade projekt. Projektbidraget utbetalas när kopior på verifikat som hänför sig till projektets kostnader har inlämnats till bildningskansliet. Verifikaten bör vara inlämnade senast den 30.11.2025. För talkoarbete utbetalas inte projektbidrag. Talko är fortfarande frivilligt oavlönat arbete. Projektbidrag kan inte beviljas två år i rad.

Till ansökan bör följande bilagor bifogas

1. Verksamhetsberättelse för år 2024
2. Fastställt/preliminärt bokslut (balans- och resultaträkning) samt revisionsberättelse för föregående år.
3. Verksamhetsplan och budget för år 2025
4. Föreningens stadgar (i fall av ändringar i stadgarna från tidigare år)
5. Eventuella övriga bilagor, t.ex. projektbeskrivning

1. Verksamhetsberättelsen

Verksamhetsberättelsen är en av de viktigare handlingarna vid utdelning av bidrag. Från verksamhetsberättelsen ska man kunna utläsa hur aktiv föreningen är. I verksamhetsberättelsen bör det framgå allmän info, som t.ex. vad som arrangerats under året, antalet deltagare i olika aktiviteter, åldersstrukturen för deltagarna, antalet aktiviteter. 

2. Bokslut och revisionsberättelse

Bokslutet redogör för inkomster och utgifter under det föregående verksamhetsåret. Ur resultaträkningen bör det klart framkomma kostnader för material, hyror, resor, arvoden, m.m. Det är viktigt att anpassa kontoplanen till föreningens verksamhet. En liten förening behöver inte visa upp ett koncernbokslut. Föreningens revisorer skriver och undertecknar revisionsberättelsen, som ett intyg på att bokslutet uppgjort enligt gängse regler.

3. Verksamhetsplan och budget

Från verksamhetsplanen bör det framgå de viktigaste åtgärderna som föreningen kommer att arbeta med det kommande året. Budgeten är en plan för hur inkomster och utgifter kommer att förverkligas under det kommande året.

Vem besluter om bidragens storlek?

Bidragens storlek och fördelning avgörs av de förtroendevalda i välfärdsnämnden. Ärendet bereds i normal ordning av tjänstemän. Medlemmarna i nämnden kan i förväg bekanta sig med ansökningarna.

På frågor som rör bidrag och bidragsansökningar svarar Nykarleby Kultur & Fritid, kultur@nykarleby.fi idrott@nykarleby.fi ungdom@nykarleby.fi